I-アイ-

Igår var (som möjligen väl bekant) spelningen med I-ai- i Haninge (Lakeside).
Duon (som startade som en trio) är ganska nya, bildades 2011 och har därför vare sig särskilt många beundrare eller låtar i bagaget, men förhoppningsvis kommer denna lilla europaturné löna sig?
 
 
Duon spelade i ca 1½ timma och fokus låg på deras första skiva Crystallize, men de spelade såklart NEO JESUS, och glatt förvånad blev jag över att höra jazz inspirerade Liquid Flower. Dessvärre vare sig SAMURAI JAP eller DANCE IN THE DARK.
 
I helhet tycker jag Crystallize är ett svagare album, men de framförde både Mona Lisa och DEEP SEA som är två av mina absoluta favoriter.
 
Spelningen började en aning svag med en rad lugna låtar, men det tog de igen, rejält, senare med bland annat Yukis sololåtar.
Sorgligt nog finns ingen av dessa låtar släppta vare sig på skiva eller som digital fil. Yuki framförde dem med största koncentration och jag insåg att mitt fokus låg mycket på att granska hur fokuserad han var och hur snabbt hans fingrar flöt över gitarren. Låtarna kändes som en blandning av SUGIZO och you från Janne Da Arcs solo.
 
Efter spelningen var det tid för signering för alla som köpte något. Den här gången var Nyanko schyssta nog att låta alla skivköpare även få ta en bild med I-ai- (som synes är min kamera inte den bästa men jag är ändå glad över min suddiga bild vid signeringen :P).
 
....
 
Det var det positiva med spelningen, men nu ska jag gå över till bitch-mode:
 
1. Som "vuxen" tycker jag att det är sorgligt att se att spelningarna hålls i ungdomsgårdar. Dels är det synd om banden, de skulle förmodligen kunna dra fler om de fick chans att spela på till exempel klubbar i city miljö, och dels är det synd om mig och alla andra som inte är 14 år :P Det var länge sen jag kännt mig så gammal och mal placé.
2. Ljudet var helt åt helvete och en stund in i spelningen  fick gå åt att försöka fixa ljudet på ena mikrofonen.
3. Igen, synd om bandet som spelar på en FRITIDSGÅRD UTE I HANDEN!! för typ 60 pers varav 50% är 15 (och för att inte glömma de ÄNNU yngre).
 
Något som fascinerar mig är detta nya fenomen jag sett både på denna spelning och på Plunklocks, att en viss del av de som som kommer endast verkar gå för att se de svenska "VK-inspirerade" banden... Och det roliga är att kidsen ändå verkar vara "Japan-fantaster"....men de vill se de svenska banden??? *väldigt förvirrad*
Jag hoppas...och önskar, att den japanska musikscenen flyttar tillbaks ut igen till större klubbarna när den kommer på besök.
Efter alla svenska spelningar känner jag att jag behöver en stor dos livemusik när jag åker tillbaks till Japan x_x
 
 
 
Fotografering var tillåten under de två första låtarna, men min kamera är så dålig inomhus att jag gav upp efter ett tag...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0