そして父になる

 
Jag har inte varit på bio på evigheter, (sista gången var Lejonkungen i 3d...), så när jag och en föredetta kursare skulle hitta på nåt att göra i onsdagskväll kändes bio som ett bra alternativ.
Personligen tycker jag filmutbudet varit ganska tråkigt de senaste åren, så när jag läste i DN om Sådan far, sådan son blev jag glatt överraskad. Eftersom att vi båda studerar japanska kändes det även ganska passande.
 
Filmen har hitills fått bra kritik. vilket jag helt förstår, synd bara att den endast visas på två av SFs biografer och att den redan efter dryga två veckor bara har en speltid per dygn :P (känns väldigt typiskt, att folk hellre tar någon löjlig amerikansk, eller svensk för den delen, komedi istället för en film "där man inte förstår vad de säger" -.-')
 
De flesta är nog bekanta med handligen, två familjers barn har blivit förväxlade vid födseln och det får de reda på efter sex år. Så det moraliska dilemmat blir; är blod verkligen tjockare än vatten?
 
Filmen känns väldigt typiskt japansk (om man tittar inom drama genren), stillsam och tyst (lite som svenska draman egentligen), och såklart innehåller den ett stort dilemma där huvudkaraktärerna står mellan moralen och egna känslor, även kallat giri-ninjo (måsten och ens medmänskliga känslor, väldigt vanligt tema i allt från klassisk japansk teater till anime).
Jag tyckte den var väldigt bra, fyllde ut sina dryga två timmar bra. Väldigt sevärd om man gillar filmer i den här genren.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0