Whisper of the heart - Mimi o sumaseba

Jag har legat sjuk i en vecka nu, jag öppnade med en vinterkräksjuka och som att det inte var nog åkte jag direkt efter på en förkylning med feber <3
 
asdfghjkl
 
Jag har knappt pluggat, trots att jag har inlämningar och tentor upp till öronen, knappt läst något heller för den delen då jag i princip somnat varje halvtimma. Något jag har gjort är kollat på film och serier :3 (med powernap pauser)
 
För X-antal år sedan var jag på en kompis födelsedagsfest (som ofta resulterade i filmkvällar), och hon den kvällen Miyazakis Whisper of the heart, dock såg jag inte hela och jag kom att tänka på den. Så jag letade upp en bra torrent och så bar det av.
 
Jag har sen tidigare en ganska negativ bild av Miyazakis filmer, förstår inte alls fascinationen för hans eller studio Ghiblis verk (förrutom Eldflugornas grav som är helt fantastisk). Filmerna börjar ofta bra, eller helt okej och se spårar de ur...TOTALT. Dock hade jag fått för mig att Whisper of the heart inte skulle inkludera något övernaturligt hokus pokus som skulle leda till att, well tjejens mamma var någon enorm gudom och farsan en trollkarl (damn you Ponyo för att du tog en sinnessjuk vändning) eller nåt liknande...
Och äntligen hade jag rätt! Whisper of the heart var en enkel, men underhållande och gullig film om ambition, strävan och kärlek.
Kort sammanfattat får man följa Shizuku, som är något av en bokmal, hon fattar tycke för en liten undangömd leksaksaffär och dess ägare som är en äldre man. Shizuku bli väldigt imponerad av den gamla mannens barnbarn som är målinriktad och skicklig på att göra fioler, hon beslutar sig för att också sikta in sig på något så hon börjar skriva en berättelse där huvudkaraktären är en kattleksak den gamla mannen har i sin butik.
 
Filmen har egentligen ingen direkt plott, utan man får helt enkelt följa med en stund i Shizukus liv, se hennes beslut och hur de påverkar hennes framtid. Väldigt gullig och lättillgänglig historia.
Jag blev dessutom väldigt tagen av miljöerna (egentligen inget speciellt), filmen utspelar sig i Tokyo, men jag tycker de verkligen fångat blandningen av storstad och natur som Tokyo ändå har. Tjusigt.
 
Nu vet jag inte om jag vågar hoppas på någon liknande film från Ghibli.... det vore för bra för att vara sant :P
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0