Double Twelve

 
I förrgår damp Velvet Edens efterlängtade skiva Double Twelve ner i min brevlåda. Jag har både sett fram emot den här releasen och varit livrädd för den. Velvet Eden har ju, milt sagt, varit lite instabilt sen Dada återskapade bandet 2010. På bara 3 år har bandet bytt ut alla medlemmar och lagt ner verksamheten oftare än Dada bytt scenkläder.
Ingen är iofs gladare än jag att han gjorde sig av med de där fruktansvärda "dansarna"...
 
Albumet är uppdelat på 2 skivor, tror Dada placerat låtarna i den ordning han tycker de passar historiemässigt (tycker han hakat upp sig på vissa teman, Sad Mask text har vi ju fått höra i nya versioner i både Confession of Mask och Make Up Shadow).
Vi har fått många lovord från Dada, hur han och Kalm gjorde Ningyou Shoukan på en vecka, Street of Alice på en månad och detta mästerverk till album har tagit flera år (kan det ha något att göra med den instabila grund bandet stått på??).
 
Jag lyssnade igenom skivan först idag (pågrund av strul med min dator, och min cd spelare är...inte funktionell), och de demo låtar som jag gillade från början var även mina favoriter här. Inga större förändringar, förrutom Unhappy Birthday som låter helt annorlunda från demo versionen Dada delade för ett par år sen.
En låt som fick en förbättring var One Caress, som Kalm skrivit. det blev en fanfavorit så fort den började spridas för två år sen, alla sa hur man kunde höra gamla Velvet Eden i den. Det kan jag inte hålla med om, Kalm har precis som Dada försämrats i kvalité och One Caress ligger inte i närheten av låtar som Sad Mask, Silk etc. Men den har helt klart vuxit för mig och albumversionen har betydligt bättre kvalité.
Idag (eller ikväll japansk tid) släppte även bandet en video till låten! Enkel, men ändå kul att se. Speciellt Chro som inte varit med så länge (eller som iallafall inte tagit så stor plats). Känns bra att se Dada ensam med en keyboardspelare igen. Long time no see. Hade dock hellre sett en video som inte utspelar sig i ett och samma rum (som dessutom får mig att tänka på Malice Mizers video till Beast of Blood), tycker låten hade förtjänat lite mer av de gamla dramatiska utspelen, det som Velvet Eden en gång i tiden stod för. (Observera lite naket i mitten och slutet av videon :3)
 
 
Den låt jag var mest spänd på att höra var den nya versionen av Hanauri Musume. Det är en personlig favorit så jag kände mig lite arg att Dada valt att börja peta i den...
Men han hade inte förstört den *pustar ut*, inte för att den var i närheten av originalet, men den var iallafall inte massakerad (som Rouge de Noir).
 
Många av låtarna är väldigt, blanka :P Velvet Eden har liksom tappat sin anda.
Double Twelve är inte dålig, bara utan det lilla extra, som Velvet Eden brukade vara fullt av.
 
Alla som förhandsbokade skivan från Darkest Labyrinth verkar ha fått ett signerat exemplar. Kiwamu skrev på sin facebook att Dada och Chro signerat ganska många.
 
 
(Bilden är inte min, kommer från Kiwamus facebook)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0