Romance

Jag har lyssnat en hel del på Buck-Tick sen i sommras, har ännu inte kommit igenom hela deras diskografi (men är på god väg :P).
So far kan jag ju helt klart säga att 13 kai wa gekkou är en av deras bästa skivor med en av deras bästa singlar, Romance.
Jag tycker inte att jag i vanliga fall brukar hålla med om fanfavoriterna men den här låten går inte att ogilla. Musiken och Atsushis röst är i perfekt synkronisering.
13 kai wa gekkou följer ett goth tema och vad passar inte bättre då än att singeln berättar historien om en vampyr?
Många japanska band har (ibland, dessvärre) hakat på Dracula trenden, men i många fall görs det på ett väldigt sterotypiskt och smaklöst sätt. Buck-Tick behåller den höga klass de (nästan) alltid haft och använder sig inte av typiska och billiga knep såsom kyrkklockor, skrik, eller de symboliska huggtänderna. Men de förmedlar ändå skräckkänslan på ett bra och smakfullt sätt.
Jag gillar videon, skarpt, med Atsushis eleganta kroppsspråk och den något underliga omgivningen. Men jag hittade den här live versionen, som kommer från en DVD släppt exklusivt för Fishtank medlemmar, och tycker att Atsushis röst är något mer förförisk än på både albumversionen och 13th Floor with Diana DVDn.
Det här är så nära perfektion man kan komma.
 
(Jag har lyssnat på Romance på loop i ett par dagar nu, jag får inte nog !!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0