子供じゃない

De flesta människor som inte är insatta i visual kei tycker, när de ser banden, att de känns barnsliga och att det bara är små tjejer som kan lyssna på en grupp killar med lika mycket smink som drag queens. Nu när Yohio även blivit en snackis har han förstärkt idén om att visual kei är något för de yngre.
För att förstå visual kei och det som kan anses barnsligt med genren så måste man börja se runt omkring den. Japan är väldigt fixerade vid allt som är gulligt. Hello Kitty är inte bara för småbarn, Sanrios karaktärer har allt från skrivböcker till trosor (för vuxna) och kondomer. Inte så barnvänligt, ne? Tittar man tillbaks på kawaii kulturen, som i stora drag uppkom när unga vuxna inte ville gå in i den tråkiga vuxenvärlden, som gör allt gulligt till och med språket (ett eget verb uppkom för att ha sex; nyan nyan suru, att göra mjau mjau) så får man ännu mer bevis att i Japan är inte alltid gulligt för barn. Tvärtom. Gulligt finns för alla, och för vuxna ofta med en sexuell twist.
Det som håller på att hända med visual kei har redan, i små drag hänt med lolita modet. Småtjejer i 12-13 års åldern beklagar sig över att lolitakläder är så dyrt, eller hur det har förekommit hentai i Gothic & Lolita Bible. Lolita är inte ämnat för 12-åringar i Japan, tjejerna som bär det där är gamla nog att shoppa på Marui One och gamla nog för att läsa hentai. Effekten blir inte heller så barnslig när det är ett barn som bär kläderna.
Om jag återgår till visual kei så kan man hela tiden se hur (många) av banden leker med erotik, ena stunden anspelar de på att vara söta och okyldiga för att i nästa stund dra upp kjolen eller stå barbröstade, till de flesta fangirls glädje. Eftersom att visual kei är en liten subgenre och inte alls så stor som Yohio verkar få den att låta som, är det få band som uppträder på riktiga arenor. De flesta spelningar görs på klubbar där det serveras alkohol (gränsen för lagligt drickande i Japan är 20, dock vet jag inte om mindreåriga nekas inträde) och på båda spelningarna jag varit på i Tokyo har publiken varit i vuxenålder. Jag blev snarare förvånad över hur gamla folk var. På Moi Dix Mois spelning såg jag folk som såg ut att vara 35-45 år, uppklädda i Moi Meme Moité! Det kan ju säkert förklaras med att de följt Mana eller Seth sen 90-talet, men det var en helt bisarr känsla att se så gamla människor, de som i samma ålder här möjligen skulle fnysa åt genren. Mana är ju en av de inom visual kei som jag anser leker mycket med roller. I början av Malice Mizers karriär antog han rollen som fin dam samtidigt som han i live framträdanden till Illuminati både sitter på knä framför Gackt och låter honom smeka hans bröst sensuellt i ett annat. Några år senare sitter han i full lolitamundering och är jättesöt. Även i lolita är det något erotiskt över honom, det faktum att han är man.
Sexualitet och erotik i Japan är ett helt eget ämne, men man måste nog ha lite vetskap om synen på det för att förstå mycket annat som förekommer där.
Precis som med mycket i Japan finns det två sidor av visual kei, den söta och den oerhört sensuella drömmen av våra idoler.
 
 


Kommentarer
Elizabeth

Blir sne på folk som tycker det är barnsligt! Det är snarare tvärtom ;)

2013-08-07 @ 23:24:55
URL: http://www.eruiel.blogspot.com
Sasaki Kojirou

"Nu när Yohio även blivit en snackis har han förstärkt idén om att visual kei är något för de yngre."

Det är för att han är helt jävla dum i huvudet. Han är en smitta på samhället. Med sina familjekontakter inom skivindustrin och media kränger han till så att han kan spy ur sig vad för helst för dumheter utan att någon kommer på sig att fråga vad fan han har fått det ifrån. Kevin Rehn är ett skämt.

Svar: Så sant, har också ett förakt mot honom. Han sprider en felaktig bild av visual kei, + att jag tycker han har en sned syn på en hel del annat också.Tack för din kommentar och för att du läst mitt inlägg=)
シルク姫

2013-08-10 @ 21:48:18
URL: http://iorionani.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0