娘道成寺

Jag hittade imorse ett helt Kabuki stycke på youtube, till min glada förvåning var det dessutom ett stycke som jag senare ska läsa om i mitt kompendium från skolan. Denna Kabuki föreställning heter Musume Doujouji. Det är en historia om hämnd, sammanfattat handlar den om Doujouji templet, för länge sedan sas det att en präst blivit förälskad i en flicka som hette Kiyo Hime. Men eftersom att han var en präst var han förbjuden att ingå i äktenskap och förvisade flickan. Detta ledde till att hon blev så sårad att hon förvandlades till en stor orm. Detta tempel hade en stor klocka utanför, så prästen gömde sig under denna men Kiyo Hime slingrade sig runt den och sprutade eld så att den smälte och prästen dog.
Fokus i stycket ligger i det som händer senare, nämligen när templet äntligen fått en ny klocka och kvinnor blivit förbjudna att entra tempel området. Då en dag dyker en flicka som säger sig vara en dansörska upp. Hon ville så gärna se den nya klockan och prästerna kan inte säga nej. Hon dansar vid klockan och vid varje byte av kimono och ny dans vilket får prästerna att tänka på Kiyo Hime så de motar bort flickan från templet och då visar det sig att hon är själen av Kiyo Hime.

Jag skulle gärna vilja se denna historia på en Kabuki teater, dans scenerna är väldigt vackra och jag älskar musiken. Här är första delen för den som är intresserad:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0