告白(Confessions, 2010)

Gott nytt år and all that crap XD
 
Anyway, häromkvällen tittade jag på en intressant, och något märklig, japansk film vid namn Kokuhaku (confessions) från 2010.
Kommer inte ihåg hur jag hittade den men det stod att det var en thriller och handlingen lät intressant så jag tänkte att det skadar ju inte att ladda ner och kolla in :P
 
Filmen börjar med att lärarinnan Yuko Moriguchi delar ut mjölkförpackningar till sin klass och förespråkar hur viktigt det är att dricka mjölk när man är i tidig tonår, samtidigt som alla elever pratar och skrattar och förmodligen inte hör ett dugg av vad hon säger. Tills hon påpekar att hon ska sluta på skolan. Från det börjar hon berätta om sin man som är HIV positiv och deras gemensamma dotter som dessvärre dog för en tid sen, vid skolan.
Yuko berättar om hennes familjeliv och hur dottern dog, och att hon vet att två av eleverna i klassrummet är ansvariga till dotterns död. Från den punkten drar historien vidare.
 
Det kändes inte bara som en väldigt annorlunda introduktion utan jag kände ett stort frågetecken över hur filmen skulle fortsätta då Yuko ständigt poängterade att eleverna var mindreåriga och därför inte kan straffas, inte ens för mord. Men Kokuhaku använde sina dryga 100 minuter väl. Man fick se historien från diverse involverade personers perspektiv, och den hade även en udda visuell stil och blandade lättsamhet med väldigt seriösa moment skickligt.
 
Inte en film som jag skulle köpa, men helt klart sevärd.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0