Yakuza Moon - Memoirs of a Gangster's Daughter

...är boken jag läser varje kväll innan jag ska sova. Inte den bästa godnatt sagan, men bra är den och väldigt gripande. (Boken såg jag första gången när jag besökte en enorm bokhandel i Tokyo förra året)
En memoar av Shoko Tendo vars pappa var en yakuza (japanska maffian). Jag trodde det faktumet skulle spela mycket större roll än vad det gjort i berättelsen. Mest berättar Shoko om hennes liv och inte särskilt mycket om sin far. Förmodligen har hennes liv blivit präglat av det men om ärligheten ska fram känns många av hennes tragiska öden egen förvållade pågrund av dåliga val.
Boken börjar när Shoko är liten och hon berättar om hur det var att gå i skolan, hur alla elevr skydde henne eller retade henne för sin bakgrund, hur hon till och med en dag hör ett par lärare säga att hon är korkad. Hon växer upp och blir en yanke (värsting?, som är med i gäng och bråkar), skolkar, slåss, blir beroende av narkotika etc. När hon kommer upp i övre tonåren blir hon utnyttjad av en man som vet att hon nyttjar speed och försöker hålla henne kvar i beroendet.
Som sagt, väldigt gripande bok, jag önskar den vore längre (lite under 200 sidor). Inte den bästa att läsa innan man ska sova dock, igår låg jag med tårar i ögonen och stirrade upp i taket när jag egentligen borde sovit XD
Finns att köpa på Adlibris för 77 kronor!
 
Shokos tatuerade rygg pryder omslaget. Hon beskriver att när hon gjorde den första tatueringen, som var hela ryggen och båda upperarmarna, tog hon äntligen kontroll över sitt liv.
 


Kommentarer
TOMO-HOMO - And I Don't Want to Live This Life...

Blir sugen att läsa den faktiskt! :D

Svar: Gör det, den kanske till och med finns på nåt bibliotek om du inte vill köpa den. Jag blev så otroligt imponerad av hur hon orkade fortsätta trots all misär i hennes liv ;_;
シルク姫

2013-04-01 @ 21:49:52
URL: http://tomohomo.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0