Lady Snowblood

Jag gillar Kill Bill filmerna mycket, och fick veta av en kompis att en av Tarantinos inspiration till dem var den japanska filmen Lady Snowblood (修羅雪姫, Shurayukihime). Handligen och även sättet att filma och presentera karaktärer har klara drag av Kill Bill. Den handlar om Yuki, vars mamma födde henne enbart för att få hämnas på de fyra personer som mördade hennes man (och vad jag förstod även hennes son). För att vara gjord 1973 kändes den ganska modern. Huvudrollsinnehavaren Meiko Kaji sjunger även låten Shura no Hana i Lady Snowblood. Hon blev tydligen ganska populär igen efter att Kill Bill haft premiär då låten man hör spelas i slutet av vol 1, Urami Bushi, är Meikos. Om man gillar enka är hon värd att kolla upp, filmen också, särskilt om man gillar Kill Bill.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0