Japansk Afton

Min kväll började med en sen lunch på Sushihuset på Brahegatan. Jag blev glatt överraskad av deras goda sushi! En av de godaste jag ätit i sverige. Väldigt trevlig restaurang, dit kommer jag garanterat gå igen =)

Promenerade sen till Östasiatiska där de hade fri entré från klockan 18.00. Kina och Japan avdelningarna var intressanta, men Korea..?, vad hade hänt där. Antingen var det jag som inte hittade nåt vidare eller så var det bara ett rum :P Mycket kul att se från Japan, allt från WWII propaganda täcken till samuraj rustning och Noh masker. (Hittade en vansinnigt kul bok i presentshopen med erotiska bilder, förmodligen träsnitt?, som jag dessvärre inte hade råd att köpa)

Keisho Ohno spelade i biblioteket/hörsalen och spelningen började nog ganska precis vid 19.00. Han började med klassiska shamisen stycken men övergick sen till sin blandning av "populärmusik" och shamisen. Keisho berättade lite om sitt instrument, om vad de olika delarna hette och att den var gjord av hundskinn (!).

Avslutningsvis spelade han en egen tolkning av James Bond theme:t vilket verkade roa de flesta där, och sist en låt där han försökte få med alla att ropa ut ord i takt med musiken. Trots den lilla skaran människor så kändes det som att han gjorde sitt yttersta och njöt av spelningen. Hoppas vi får se Keisho i sverige igen!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0