桜 Sakura

Nu när det är vår och Sakura står för full blom i Japan och även i kungsan är det dags att lyssna på stämningsfull musik.
Sakura har blivit lite som en symbol för Japan och såklart finns det flera låttilar som delar namn med denna söta blomma.

 

桜 var den första låten jag hörde av Janne Da Arc. Bra pop/rock låt, gillar speciellt introt. Men på nåt sätt känns det som att låten skiljer sig ganska kraftigt från den delen och jag tycker refrängen kan bli lite långtråkig. Ändå värd att kolla upp och Janne Da Arc har många andra riktigt bra låtar, speciellt live videor.

 

Mer om dem någon annan gång, en annan 桜 låt som förmodligen är min favorit är Buck-Tick's (som skrivs med hiragana; さくら). Den är andra spåret på singeln Jupiter som jag för tillfället letar efter. Texten handlar om Atsushi's mamma som gått bort och hans smärta refekteras bra i låten. 02.08 in i låten kommer brytpunkten och den gör låten fantastisk. Orden: Kusuri wa kanashii dake, som han sjunger under den delen (Endast sorgen är botemedel) är genialiska. Denna låt syftar inte direkt på blomman dock, värt att poängtera, utan syftar familjenamnet Sakurai (ganska säker på det) som sångaren har.
Nostalgi att se Atsushi's 90-tals kläder, hehe men bortser man från video kvalitén är det en underbar låt.


Höst sakura i Shinjuku Gyoen



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

シルク姫

シルク姫のブログへようこそ,Välkommen till min blogg, Silk Hime. Här skriver jag om mitt brinnande intresse, Japan. Jag är en fanatiker när det kommer till mina favoritband, här får du läsa om mina senaste köp, bristande översättningar och musikrekommendationer.

RSS 2.0